Τι αναφέρει σε συνέντευξη της στα «Π» ή υφυπουργός Παιδείας Ζέττα Μακρή αναφορικά με τη στάση των εκπαιδευτικών στο θέμα της αξιολόγησης

Για την αξιολόγηση των σχολείων, τα κενά σε δασκάλους και καθηγητές και τον εμβολιασμό των εκπαιδευτικών, που έχει φτάσει στο 83%, όπως επισημαίνει, μιλά στα «Π» η υφυπουργός Παιδείας, Ζέττα Μακρή.

Θα προχωρήσει, τελικά, η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων και με ποιον τρόπο;

Εισάγουμε την αξιολόγηση των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών στην κοινή λογική ότι κανένα εκπαιδευτικό σύστημα δεν μπορεί να βελτιωθεί εάν δεν αξιολογηθεί. Πρόκειται για ψηφισμένο νόμο του κράτους, για μια διαδικασία που εφαρμόζεται στις περισσότερες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στοχεύει στην αξιολόγηση του σχολείου προς όφελος της εκπαιδευτικής κοινότητας. Έχουμε τονίσει, πολλές φορές, ότι η αξιολόγηση έχει βελτιωτικό χαρακτήρα και διαβεβαιώνουμε ότι δεν υπάρχει θέμα απολύσεων ή περικοπής κονδυλίων στα σχολεία. Η αξιολόγηση της σχολικής μονάδας και του εκπαιδευτικού έργου ξεκίνησε να υλοποιείται την περασμένη σχολική χρονιά.

Μέχρι σήμερα, πάνω από 6.300 σχολεία έχουν καταθέσει για πρώτη φορά πλήρη αναφορά αξιολόγησης. Και ευελπιστούμε ότι ο αριθμός αυτός θα αυξάνει με γρήγορους ρυθμούς, συναντώντας την απαίτηση της κοινής γνώμης αλλά και την παγκόσμια πρακτική, που τάσσεται υπέρ της αξιολόγησης για τη διασφάλιση της ποιότητας της διοίκησης και της εκπαίδευσης. Ο ρόλος των εκπαιδευτικών είναι σημαντικός και στη διαδικασία αξιολόγησης, καθώς είναι εκείνοι που θα καταγράψουν την πορεία του εκπαιδευτικού έργου πάνω σε συγκεκριμένους άξονες, όπως η εφαρμογή καινοτόμων εκπαιδευτικών μεθόδων, η ένταξη παιδιών με ειδικές ανάγκες στο σχολικό περιβάλλον και η εξωστρέφεια. Έπειτα από τις επιμορφώσεις σχετικά με τις αξιολογήσεις, θα επιλεγούν και τα νέα στελέχη, που θα διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Μόλις ολοκληρωθούν αυτές οι διαδικασίες, θα ξεκινήσει η υλοποίηση και της ατομικής αξιολόγησης, με στόχο καθαρά βελτιωτικό, ώστε να επιβραβεύσει τους εκπαιδευτικούς και να δώσει κίνητρα βελτίωσης, μέσω επιμόρφωσης, σε όσους μπορούν να αποδώσουν περισσότερο.

Κάναμε 11.700 μόνιμους διορισμούς στη γενική εκπαίδευση, τους πρώτους έπειτα από 12 χρόνια, και 4.500 μόνιμους διορισμούς στην ειδική αγωγή, τους πρώτους στα χρονικά

Οι εκπρόσωποι της ΔΟΕ και της ΟΛΜΕ δηλώνουν αποφασισμένοι να συνεχίσουν τις κινητοποιήσεις. Είστε σε διάλογο μαζί τους;Πώς θα αντιμετωπίσετε το θέμα;

Σεβόμαστε τους εκπαιδευτικούς μας, αναγνωρίζουμε τους αγώνες τους και το δικαίωμα στην απεργία, αλλά κάθε ψηφισμένος νόμος πρέπει να εφαρμόζεται. Οι πρόσφατες κινητοποιήσεις των συνδικαλιστικών οργανώσεων τονίζουν την αναγκαιότητα για ουσιαστικό και διαρκή διάλογο, στον οποίο επιδιδόμαστε από την αρχή της θητείας μας.
Κατακρίνουμε, ωστόσο, κάθε προσπάθεια παραπληροφόρησης και απόπειρας μη εφαρμογής των νόμων.

Είστε ικανοποιημένη από την εφαρμογή των μέτρων προστασίας για τον κοροναϊό στα σχολεία; Σχεδιάζετε κάποια αλλαγή σε αυτά; Πόσα τμήματα έχουν κλείσει λόγω κρουσμάτων κοροναϊού;

Από τις 13 Σεπτεμβρίου, που ξεκίνησε η σχολική χρονιά, έχω βρεθεί σε πολλά σχολεία σε όλη την Ελλάδα, από τη Φλώρινα, τη Σαμοθράκη, την Καλαμαριά και το Ωραιόκαστρο μέχρι τη Σύμη, τη Μαγνησία και την Αττική. Σε όλες τις εκπαιδευτικές μονάδες που επισκέφτηκα, η εικόνα ανταποκρίνεται πλήρως στην απαραίτητη και υποδειγματική, θα έλεγα, συμμόρφωση εκπαιδευτικών και μαθητών στα υγειονομικά πρωτόκολλα. Στόχος μας είναι η σχολική χρονιά να κυλήσει με ασφάλεια και τα σχολεία μας να παραμείνουν ανοιχτά. Η τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων και των μέτρων πρόληψης και προστασίας και η τακτική διενέργεια test διασφαλίζουν τη μέγιστη προστασία της σχολικής κοινότητας. Ακολουθούμε τη διεθνή τάση και πρακτική για αυξημένο έλεγχο, κατόπιν και των εισηγήσεων της επιτροπής των ειδικών, και διασφαλίζουμε την ατομική και τη δημόσια υγεία στο σχολικό περιβάλλον.

Αυτήν τη στιγμή, κλειστά τμήματα έχουμε σε επτά σχολεία από τα σχεδόν 14.000 σχολεία της χώρας. Είμαι πολύ ικανοποιημένη, γιατί η εκπαιδευτική κοινότητα στέλνει ένα ηχηρό μήνυμα επιστροφής στην κανονικότητα, καθώς οι εκπαιδευτικοί μας, σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ανταποκρίθηκαν άμεσα στο εμβολιαστικό πρόγραμμα σε ποσοστό που έχει ξεπεράσει, ήδη, το 83% και, με κάθε ευκαιρία, τους ευχαριστώ θερμά. Επιπλέον, υπολογίζουμε και το ποσοστό εκπαιδευτικών της τάξης του 5% που έχουν νοσήσει το τελευταίο εξάμηνο, οπότε και προκύπτει το ποσοστό του 88% κάλυψης της εκπαιδευτικής κοινότητας απέναντι στον κοροναϊό. Εξακολουθούμε να απευθύνουμε έκκληση στους εκπαιδευτικούς, που δεν έχουν ακόμη εμβολιαστεί, να σπεύσουν να αξιοποιήσουν αυτήν την ασπίδα προστασίας από τον κοροναϊό. Παράλληλα, προτρέπουμε τους γονείς να συμβουλευτούν τον παιδίατρό τους, να εμβολιάσουν τα παιδιά τους και να επωφεληθούν από το τεράστιο αυτό δώρο της επιστήμης. Στα παιδιά με μία δόση κλεισμένο ραντεβού είμαστε στο 35% για τις ηλικίες 15 με 18 ετών και στο 20% για τις ηλικίες 12-14 ετών.

Πώς κρίνετε τις καταλήψεις σε σχολεία ανά την επικράτεια και πού τις αποδίδετε; Πόσο εκτεταμένο είναι το φαινόμενο, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας;

Τα σχολεία που τελούν υπό κατάληψη αυτήν τη στιγμή είναι 75, με τον αριθμό να μειώνεται καθημερινά. Είναι σημαντικό ότι η εκπαιδευτική διαδικασία συνεχίζεται κανονικά στα σχολεία αυτά, μέσω της τηλεκπαίδευσης, ώστε οι εκπαιδευτικοί, οι μαθήτριες και οι μαθητές να προχωρούν στη διδασκαλία, την κάλυψη και την αφομοίωση της ύλης χωρίς κενά και ελλείψεις. Μέσα στην πανδημία, η διαδικτυακή εκπαίδευση αναδείχθηκε ως νέα πτυχή της εκπαιδευτικής πραγματικότητας και το ψηφιακό μάθημα αποδείχθηκε ένα ιδιαίτερα χρήσιμο εργαλείο, προκειμένου να μη διακοπεί η μαθησιακή διαδικασία.

Υπάρχουν πολλές διαμαρτυρίες για κενά σε δασκάλους και καθηγητές σε αρκετά σχολεία. Ποιος είναι ο σχεδιασμός σας για να καλυφθούν;

Κάναμε 11.700 μόνιμους διορισμούς στη γενική εκπαίδευση, τους πρώτους έπειτα από 12 χρόνια, και 4.500 μόνιμους διορισμούς την ειδική αγωγή, τους πρώτους στα χρονικά. Και ενώ κάθε Σεπτέμβριο συζητάμε σταθερά για τα κενά σε δασκάλους και καθηγητές, σε τάξεις ανά την Ελλάδα, φέτος το πρόβλημα έχει περιοριστεί, χωρίς όμως να έχει εξαλειφθεί. Οι διαδικασίες, εδώ και πολλά χρόνια, ήταν γραφειοκρατικές και χρονοβόρες, φέτος, όμως, για πρώτη φορά οι προσλήψεις των αναπληρωτών εκπαιδευτικών έγιναν με πλήρως ψηφιοποιημένες διαδικασίες με τις e-τοποθετήσεις. Μέσω της στενής συνεργασίας της υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκης Κεραμέως, και του υπουργού Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκου Πιερρακάκη, καθιερώθηκαν σημαντικές ψηφιακές καινοτομίες για τους αναπληρωτές και τις διοικητικές δομές.

Στόχος μας ήταν η έγκαιρη στελέχωση των σχολικών μονάδων, η απλούστευση, επιτάχυνση και βελτίωση της διαδικασίας, η ενίσχυση της διαφάνειας και η άμεση ενημέρωση των εκπαιδευτικών για τον βέλτιστο προγραμματισμό τους, λαμβανομένων υπόψη των προτιμήσεών τους. Μέσω του ίδιου συστήματος εξασφαλίσαμε την ψηφιακή ανάληψη υπηρεσίας, τη σύναψη ψηφιακής σύμβασης και την αλγοριθμική τοποθέτηση των αναπληρωτών στις σχολικές μονάδες. Μετά και τη δεύτερη φάση προσλήψεων αναπληρωτών, έχουμε ζητήσει από τις διευθύνσεις τα κενά που προέκυψαν από άδειες εγκυμοσύνης, ανατροφής τέκνων και μακροχρόνιων ασθενειών, προκειμένου να προχωρήσουμε στην τρίτη φάση προσλήψεων και να καλύψουμε όλες τις ανάγκες σε εκπαιδευτικό δυναμικό, με στόχο την εύρυθμη λειτουργία όλων των σχολείων.