Όποιος έχει οδηγήσει στους ελληνικούς δρόμους, γνωρίζει πολύ καλά ότι εκτός από τις περιπτώσεις απρόσεκτων και ασυνείδητων οδηγών, κρύβουν θανάσιμες παγίδες. Δρόμοι διάσπαρτοι με οδικά σήματα μισοκρυμμένα πίσω από δέντρα ή κατεστραμμένα, λακκούβες ή φθορές στο οδόστρωμα, δρόμοι χωρίς διαγράμμιση και επαρχιακές οδοί χωρίς στηθαίο ασφαλείας, διασταυρώσεις σε αυτοκινητόδρομους χωρίς ανισόπεδους κόμβους, ασφαλτόστρωμα που ξαφνικά στενεύει. Γίνεται όμως οδική ασφάλεια, χωρίς ασφαλείς δρόμους; Προφανώς και όχι.

Για πρώτη φορά λοιπόν στην Ελλάδα, ένα σχέδιο οδικής ασφάλειας δεν περιλαμβάνει θέματα μόνο σχετικά με την οδηγική συμπεριφορά, την εκπαίδευση των οδηγών και τις ποινές για παραβάσεις, αλλά αποτελεί μία ολοκληρωμένη προσπάθεια, που περιλαμβάνει και παρεμβάσεις στα επικίνδυνα σημεία του οδικού δικτύου.

Το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Οδική Ασφάλεια, που παρουσιάστηκε την Τετάρτη σε ειδική εκδήλωση, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή και τον υφυπουργό Μεταφορών Γιάννη Κεφαλογιάννη, δίνει λοιπόν έμφαση και στις υποδομές. Περιλαμβάνει ειδικότερα το Πρόγραμμα Επεμβάσεων Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας σε 7.000 επικίνδυνα σημεία του οδικού δικτύου σε όλη τη χώρα, αλλά και έργα οδικής ασφάλειας στην «καρμανιόλα» του Πάτρα- Πύργος, ώστε μέχρι να κατασκευαστεί ο νέος δρόμος, να μειωθούν όσο περισσότερο γίνεται τα τροχαία δυστυχήματα.

Για την ακρίβεια το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Οδική Ασφάλεια ξεκίνησε ήδη να εφαρμόζεται από το πιο άμεσο και φλέγον κομμάτι του, δηλαδή να γίνουν ασφαλείς οι δρόμοι της χώρας, όπως επισήμανε κατά την παρουσίαση ο κ. Καραμανλής.

Τα 7.000 επικίνδυνα σημεία του οδικού δικτύου της χώρας δεν επιλέχθηκαν «στα τυφλά». Για να καταρτισθεί το Πρόγραμμα Επεμβάσεων Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας,υλοποιήθηκαν 60 μελέτες και στις 13 περιφέρειες της χώρας. Μελετήθηκαν συνολικά 15.000 χιλιόμετρα, εθνικών και περιφερειακών οδών. Και έτσι εντοπίστηκαν αυτές οι 7.000 επικίνδυνες θέσεις, που εκτείνονται σε 2.500 χιλιόμετρα του οδικού δικτύου, σε 80 οδικούς άξονες.

«Μιλάμε για μικρές αλλά καθοριστικές παρεμβάσεις. Μικρής κλίμακας και χαμηλού κόστους, αλλά πολύ υψηλής αποτελεσματικότητας», εξήγησε ο κ. Καραμανλής.

Ανάλογα με το πρόβλημα σε κάθε ένα από τα 7.000 αυτά σημεία, θα γίνουν διαγραμμίσεις, θα μπει καλύτερη σήμανση, θα τοποθετηθούν στηθαία ασφαλείας, θα γίνει διαπλάτυνση οδοστρώματος ή αποκατάσταση των φθορών του, θα μπουν ασφαλτοτάπητες, θα φτιαχτούν νησίδες πεζοδρομίων ή και θα διαμορφωθούν ισόπεδοι κόμβοι.

Για να υλοποιηθεί αυτό το Πρόγραμμα, υπεγράφη δανειακή σύμβαση 450 εκ. € ανάμεσα στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και την Εγνατία Οδό Α.Ε.

Δεν είναι όμως η μόνη δράση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με στόχο να γίνουν ασφαλέστεροι οι ελληνικοί δρόμοι.

Ιδιαίτερη σημασία αποδίδει το υπουργείο και σε ένα ειδικό πλέγμα στοχευμένων σημειακών παρεμβάσεων στον υφιστάμενο οδικό άξονα Πάτρας-Πύργου.

Η κατασκευή του νέου οδικού άξονα, έχει δυστυχώς καθυστερήσει, καθως ο κατακερματισμός του έργου επί ΣΥΡΙΖΑ είχε δημιουργήσει θέμα με την ΕΕ. Η σημερινή κυβέρνηση κατάφερε να τον ξεμπλοκάρει, καθώς όμως προφανώς χρειάζεται χρόνος για την ολοκλήρωση του, αποφάσισε ότι μέχρι τότε δεν μπορεί να κάθεται καθόμαστε με σταυρωμένα τα χέρια.

Προκειμένου να μειωθούν δραστικά τα ατυχήματα στον παλιό αυτοκινητόδρομο Πάτρα- Πύργος μέχρι να ολοκληρωθεί ο νέος, θα γίνουν άμεσες παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας ύψους 30 εκ. Ευρώ στο υφιστάμενο οδικό δίκτυο. Ο σχετικός διαγωνισμός έχει ήδη ξεκινήσει.

Είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει αυτό στην Ελλάδα: Να γίνονται έργα ώστε να καταστεί ασφαλέστερος ο παλιός αυτοκινητόδρομος μέχρι να ολοκληρωθεί ο νέος.

Πέραν όλων των επιμέρους παρεμβάσεων στο υφιστάμενο οδικό δίκτυο, καθοριστικό ρόλο στο σχέδιό του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για ασφαλέστερους δρόμους έχουν τα μεγάλα έργα οδικών υποδομών που ξεμπλοκάρουν ή προγραμματίζονται σε όλη τη χώρα: Εκτός από το Πάτρα-Πύργος, ο Ε-65, ο ΒΟΑΚ, το Καλαμάτα-Ριζόμυλος, οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού και το flyover στη Θεσσαλονίκη.

Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ταυτόχρονα βέβαια λαμβάνει μέτρα και για την βελτίωση της οδηγικής συμπεριφοράς και συγκεκριμένα: Προχωρά στην αναθεώρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας για ένα πιο δίκαιο και αποτελεσματικό σύστημα ποινών. Σε αλλαγές στις εξετάσεις για δίπλωμα οδήγησης με διπλό στόχο, αφενός να ξέρουν όντως οι υποψηφιοι να οδηγούν σε όλες τις συνθήκες πριν βγουν στο δρόμο και αφετέρου να αντιμετωπιστούν φαινόμενα διαφθοράς. Στη θεσμοθέτηση μαθήματος οδικής ασφάλειας στα σχολεία. Σε ελέγχους στα ΚΤΕΟ και σε online point system για τις παραβάσεις.