Με αμιγώς επιχειρησιακά κριτήρια

Στον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη επαφίεται πλέον το θέμα της επιλογής αναδόχου του προγράμματος προσκτήσεως των τεσσάρων νέων φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού μετά τις τελευταίες εξελίξεις του περασμένου Σαββάτου 5 Ιουνίου και της λεπτομερούς ενημερώσεώς του κατά τη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε ειδικώς για τον σκοπό αυτό στο Μέγαρο Μαξίμου, αναφορικώς με την αξιολόγηση των προτάσεων που έχουν υποβληθεί στο ΠΝ για το θέμα αυτό. Μία ενημέρωση που του έγινε από τον Υπουργό Εθνικής Αμύνης Νικόλαο Παναγιωτόπουλο, τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ Στρατηγό Κωνσταντίνο Φλώρο, τον Αρχηγό ΓΕΝ Αντιναύαρχο Στυλιανό Πετράκη ΠΝ και άλλους υπηρεσιακούς παράγοντες.

«Στη διάρκεια της σύσκεψης έγινε δεκτή η εισήγηση να εξεταστούν οι περαιτέρω δυνατότητες αξιολόγησης προμήθειας Φ/Γ από τις χώρες που παρατίθενται ακολούθως κατ’ αλφαβητική σειρά: Γαλλία, Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Η.Π.Α, Ιταλία, Ολλανδία» σημειωνόταν επί λέξει στο επίσημο δελτίο τύπου του Υπουργείου Εθνικής Αμύνης που εκδόθηκε αμέσως μετά τη σύσκεψη.

Αυτό πρακτικώς «μεταφράζεται» ως εξής:

Πρώτο, γίνεται ονομαστική αναφορά ΜΟΝΟ στο πρόγραμμα προσκτήσεως των τεσσάρων νέων φρεγατών.

Δεύτερον, είχαμε εισήγηση για «περαιτέρω δυνατότητες αξιολόγησης προμήθειας φρεγατών», όπως σημειώνεται επί λέξει, κάτι που πρακτικώς σημαίνει ότι η όποια αξιολόγηση των προτάσεων συνεχίζεται.

Τρίτον, από τις επτά αρχικώς υποβληθείσες προτάσεις παρατίθεται ΟΝΟΜΑΣΤΙΚΗ αναφορά στις προτάσεις έξι χωρών, και μη αναφορά δηλαδή ουσιαστικώς αποκλεισμός της Ισπανίας και της Ισπανικής προτάσεως

Από τα ανωτέρω συνάγεται το συμπέρασμα ότι το αρχικό «πακέτο» της προσκτήσεως τεσσάρων νέων φρεγατών, του εκσυγχρονισμού μέσης ζωής των τεσσάρων φρεγατών τύπου MEKO-200HN κλάσεως «Ύδρα» του ΠΝ, της λεγόμενης «ενδιαμέσου λύσεως» για την απόκτηση μεταχειρισμένων σκαφών μέχρι να ενταχθούν στο στόλο οι πρώτες νέες φρεγάτες, και των ναυπηγείων, όπου θα ναυπηγηθούν εν Ελλάδι τρεις τουλάχιστον από τις νέες φρεγάτες, «σπάει» στα εξ ων συνετέθη γεγονός που προσδίδει μεν μεγαλύτερη (πολιτική) ευελιξία στην κυβέρνηση, που κερδίζει ταυτόχρονα πολύτιμο (πολιτικό) χρόνο, ενέχει όμως τον κίνδυνο να υπάρχει «πολυτυπία» στο ΠΝ που δεν είναι πάντα επιθυμητή και επιχειρησιακώς επιζητούμενη.

Εν μέρει αυτό συνέβη για δύο κατά βάση λόγους:

Πρώτο, γιατί η επίλυση του θέματος των ναυπηγείων δεν είναι ορατή στον ορίζοντα, τουλάχιστον άμεσα, με αποτέλεσμα αν αναμένονταν η επίλυσή του να καθυστερούσαν επικίνδυνα στο μείζον θέμα της επιλογής των νέων φρεγατών, που είναι αυτό που «καίει» το ΠΝ, τις Ένοπλες Δυνάμεις γενικότερα και την ελληνική κυβέρνηση κατ’ επέκταση για την ασφάλεια στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο.

Δεύτερο, αναμένεται η ουσιαστική απάντηση από πλευράς των ΗΠΑ για το θέμα της «ενδιαμέσου λύσεως» καθώς η αμερικανική νομοθεσία ΕΠΙΒΑΛΛΕΙ την παρέλευση ενός διαστήματος τουλάχιστον 6 μηνών για να απαντήσουν στο ελληνικό LOR (Letter of Request) που απέστειλε το ΠΝ ζητώντας λεπτομέρειες για το πρόγραμμα των φρεγατών και για την «ενδιάμεση λύση» και το ποια πλοία μπορεί να αποδεσμεύσει και να μας δώσει το Ναυτικό των ΗΠΑ. Θυμίζουμε απλώς ότι το ΠΝ ζητούσε στην αποσταλείσα LOR να έχει απάντηση εντός 2 μηνών, χρόνος βεβαίως που δεν μπορεί να ικανοποιηθεί από τις ΗΠΑ. Επομένως πρακτικώς θα αναμένουμε και την ΕΠΙΣΗΜΗ απάντηση στο θέμα αυτό από πλευράς του Ναυτικού των ΗΠΑ και κατ’ επέκταση της Κυβερνήσεως των ΗΠΑ.

Στο μεταξύ ο Πρωθυπουργός γνωρίζει το αποτέλεσμα της αρχικής αξιολογήσεως που έκανε το ΠΝ και του μεταφέρθηκε κατά την προαναφερθείσα σύσκεψη του Σαββάτου στο Μέγαρο Μαξίμου, ώστε να γνωρίζει ο Πρωθυπουργός τι ακριβώς επιθυμεί το ΠΝ με αμιγώς επιχειρησιακά κριτήρια, ούτως ώστε να μπορεί αυτός να χειριστεί το θέμα σφαιρικώς κατά την προσεχή σύνοδο κορυφής του ΝΑΤΟ, που θα πραγματοποιηθεί σε λίγες ημέρες στις Βρυξέλλες, όπου θα έχει σειρά επαφών με τους ηγέτες των χωρών που μας ενδιαφέρουν για το πρόγραμμα.

Τέλος σε αυτήν τουλάχιστον τη φάση, συμφώνως με πληροφορία που έχει η ιστοσελίδα από ΜΙΑ μόνο ανώτατη ναυτική πηγή, που επειδή δεν μπορούμε να τη διασταυρώσουμε τη μεταφέρουμε με κάθε επιφύλαξη, η αξιολόγηση που πραγματοποιήθηκε δεν είχε τη μορφή «κατηγοριοποιήσεως» των προτάσεων, δηλαδή 1η, 2η, 3η κλπ, αλλά το αν η κάθε πρόταση ξεχωριστά πληροί ή όχι τα επιχειρησιακά κριτήρια του ΠΝ. Γι’ αυτό – συμφώνως πάντα με αυτήν την υψηλόβαθμη ναυτική πηγή – «αποκλείστηκε», σε αυτή τη φάση, μόνο μία πρόταση.

Θυμίζουμε ότι έχουν υποβληθεί οι ακόλουθες προτάσεις (τις αναγράφουμε εδώ με τυχαία σειρά):

  • ΗΠΑ με την MMSC της Lockheed Martin
  • Γαλλία με την FDI της Naval Group
  • Βρετανία με την Arrowhead 140 της Babcock International
  • Ολλανδία με την S11515 της Bremen
  • Γερμανία με την Α300 της Thyssen Krupp Marine Systems
  • Ιταλία με την FREMM/Bergamini της Fincantieri

Επίσης είχε υποβληθεί και η πρόταση από την Ισπανία με την F110 της Navantia, η οποία όμως, ως προελέχθη, «αποκλείστηκε» από τη συνέχεια του προγράμματος.